Uczenie się poprzez działanie jest niezwykle skutecznym sposobem rozwijania kompetencji. Proces ten jest łatwiejszy i jeszcze skuteczniejszy gdy praktyce towarzyszy możliwość omawiania postępów, działań, planów czy trudności z doświadczonym nauczycielem. Zapraszamy Państwa na II turę spotkań w ramach doradztwa merytorycznego w zakresie realizacji interwencji i superwizje z ekspertami (praktykami), którzy będą służyć pomocą i wsparciem.
Doradztwo merytoryczne w zakresie realizacji interwencji
Czym jest doradztwo merytoryczne?
Doradztwo merytoryczne to spotkania DDU z ekspertem przeznaczone na uzyskanie wskazówek i pomocy w zakresie realizacji interwencji. Polegają na szczegółowym omówieniu planowanego przez uczestnika działania oraz rozstrzygnięciu wątpliwości merytorycznych związanych z realizacją tego działania w placówce. W czasie spotkania możliwe będzie omówienie planu interwencji w swojej szkole lub przedszkolu czy potencjalnych trudności w realizacji interwencji i sposobów reagowania na nie. Spotkanie może służyć również temu, by przedyskutować bieżące problemy w realizacji działania, których nie przewidziano na etapie planowania interwencji. Doradztwo merytoryczne może być również przeznaczone na skonsultowanie użyteczności interwencji w odpowiedzi na konkretny problem edukacyjny lub wobec konkretnych osób czy grupy uczniów.
Czym NIE jest doradztwo merytoryczne?
Spotkania nie są konsultacjami przeznaczonymi na:
– uzyskanie informacji o zasadach uzupełniania raportu z interwencji,
– uzyskanie informacji o projekcie i zobowiązaniach uczestników,
Z doradztwa merytorycznego mogą skorzystać uczestnicy projektu (DDU) realizujący lub planujący realizować interwencje wyszczególnione na dole strony.
Kiedy?
Doradztwo będzie realizowane w październiku i listopadzie br. według zamieszczonego harmonogramu.
Jak?
Spotkania w małych grupach za pośrednictwem platformy ClickMeeting. Linki do poszczególnych spotkań, wraz z ich terminami znajdą Państwo na dole tej strony (po kliknięciu w zakładki odpowiadające poszczególnym tematom). Uczestnik wybiera spotkanie, klika w dostępny link w wyznaczonym terminie i w ten sposób dołącza do spotkania. Spotkania są otwarte – każdy uczestnik, który będzie chciał do niego dołączyć, może to zrobić w dowolnym czasie. Nie obowiązują zapisy na spotkania.
Jaki jest czas trwania?
Spotkanie z ekspertem trwa 50-60 minut.
Czemu mogą służyć spotkania z ekspertem?
przygotowaniu planu realizacji danej interwencji w swojej szkole/przedszkolu i omówieniu potencjalnych trudności lub kwestii, które trzeba rozstrzygnąć przed rozpoczęciem interwencji
przedyskutowaniu natury/istoty problemu edukacyjnego lub pedagogicznego i skonsultowaniu z ekspertem adekwatności i celowości planowanych działań do zdiagnozowanego problemu
omówieniu naturę bieżących trudności, problemów metodycznych na które natknęli Państwo w trakcie realizacji interwencji
przedyskutowaniu potencjalnych sposobów ewaluacji skuteczności podjętych działań i oceny efektów
omówieniu przypadku diagnostycznego i potencjalnych trudności związanych z interpretacją wyników czy doborem oddziaływań postdiagnostycznych (w przypadku interwencji diagnostycznych)
przygotowaniu materiałów potrzebnych do realizacji interwencji
omówieniu potencjalnej współpracy i jej przebiegu z innymi specjalistami ze szkoły lub/i nauczycielami przedmiotów, kadrą zarządzającą czy administracją placówki.
rozważeniu zakresu i formy potencjalnej współpracy z instytucjami poza szkołą.
Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 1.1. Zastosowanie procedury Szkolnej Oceny Funkcjonalnej do oceny potencjału i trudności uczniów, w tym uczniów z doświadczeniem migracji i zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi lub/i niepełnosprawnością
Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 1.3a Diagnoza rozwoju poznawczego dzieci z ryzykiem dysleksji i zaburzeniem językowym (dla pedagogów, logopedów i terapeutów pedagogicznych)
Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 2.1. Wzmacnianie poczucia własnej skuteczności uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o wykorzystanie metody projektów
Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 2.3. Wykorzystywanie różnorodnych sposobów prezentacji treści – zastosowanie ETR w pracy z uczniami z trudnościami w rozumieniu języka
Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 3.4. Procedura postępowania dla nauczycieli specjalistów w przypadku uczniów, którzy samookaleczają się, z uwzględnieniem perspektywy międzysektorowej
Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 3.5. Procedura postępowania dla nauczycieli specjalistów w przypadku samobójstwa ucznia lub podjętej przez niego próby samobójczej, z uwzględnieniem perspektywy międzysektorowej.
Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 4.1. Metoda preparowania/upraszczania tekstów w toku edukacji uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi